behandlingskoncept

Metod och förhållningssätt

Evidensbaserade metoder

Dalaidyllen strävar efter att upprätthålla högsta kvalitet i verksamheten och arbetar enbart utifrån beprövade metoder som följer Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd. Kompetensen hos vår personal är både bred och spetskompetent, många med lång erfarenhet av att arbeta med målgruppen.

För att säkerställa kvaliteten genomgår personalen regelbunden utbildning och fortbildning. Dessutom erbjuds månadsvis handledning av en erfaren psykolog med gedigen kunskap om målgruppen.

Inflytande och delaktighet

Barnets rätt att bli lyssnad på, vara delaktig i processer och ha inflytande över sin insats är en grundförutsättning för evidensbaserat arbete och bidrar till att göra insatserna begripliga och meningsfulla för barnet. För att säkerställa detta får barnen varje månad fylla i en enkät som berör trygghet, trivsel, delaktighet, möjligheten att påverka sin vardag samt personalens bemötande.

Barnet delaktiggörs också i arbetet med sin genomförandeplan, anpassat efter ålder och mognad, för att stärka känslan av inflytande och förståelse för sin insats. Utöver detta erbjuds barnet veckovisa samtal med sin kontaktperson, där hen får möjlighet att påverka och aktivt delta i sin vård och behandling. Kontinuerliga samtal med föreståndaren hålls också, med fokus på trygghet, trivsel och delaktighet, för att säkerställa barnets välbefinnande och utveckling.

Social färdighetsträning anpassas individuellt utifrån barnets ålder och mognad, med rePULSE som metod. Träningen kan ske både enskilt och i grupp och syftar till att stärka barnets sociala färdigheter. Målet är att skapa nya, positiva relationella erfarenheter med vuxenvärlden samtidigt som barnet utvecklar förmågan att känna igen och reglera sina känslor, hantera impulser samt lösa problem.

Vi integrerar även social modellering i vardagens alla moment och använder olika förstärkningsprinciper för att främja önskade beteenden, minska oönskade beteenden eller fasa ut dem helt. Detta helhetsperspektiv skapar en trygg och lärande miljö för barnet.

Kognitiva beteendeterapeutiska metoder (KBT) utgör grunden i vårt förändringsarbete, där vi använder inlärningspsykologiska principer för att främja beteendeförändringar hos barnet. Initialt sker detta genom en hög grad av yttre kontroll, där personal och miljö skapar ramar och struktur för barnet.

Allteftersom barnet utvecklas och stärker sin förmåga att hantera egna beteenden, övergår fokus till att främja självkontroll och självständighet. På så sätt skapas en gradvis övergång från yttre styrning till en vardag som präglas av barnets egen förmåga att ta ansvar och göra medvetna val.

Den lågaffektiva metoden handlar om att anpassa krav efter barnets förmåga samt att hantera konflikter och fysiskt våld för att minska det negativa samspelet mellan barnet och dess omgivning. Konflikter och problemskapande beteenden står ofta i vägen för både barnets utveckling och för personalens möjligheter att utföra sitt arbete.

Syftet med metoden är att öka barnets förmåga till flexibilitet, frustrationstolerans, kommunikation och problemlösning, samt att hjälpa barnet att hantera och lösa konflikter på ett mer konstruktivt sätt.

Arbetet med eftervården börjar redan under placeringen, med utgångspunkt i systemteori och inom ramen för vårt nätverksarbete. Socionom, behandlingsansvarig och psykolog arbetar parallellt med familjearbete som riktar sig till föräldrar eller familjehemsföräldrar. De erbjuds insatser anpassade efter behov, såsom utbildning i olika förhållningssätt och metoder samt umgängesobservation. 

Vi stödjer även socialtjänsten i att tidigt planera nästa steg, vilket innebär att förbereda både barnet och de mottagande på en kommande flytt. På så sätt skapas bättre förutsättningar för en smidig övergång och en framgångsrik fortsättning efter placeringen.

Målgrupp ensamplacerade barn 8-13 år